דיוק בחשיבה
בלוג

דיוק בחשיבה

בשיעור הוא התקפל אחרי חצי שעה ויבב- אני לא מצליח לקרואאאאא…
תלמיד בכתה יא…
אז יצרתי לו מדרג של מחשבות (עם דימויים מהצבא שמתאימים להם). וזה הצחיק אותנו. ישר הוא יצא מהמצב רוח הכבד של חווית חוסר הצלחה.

להלן המחשבות והדרגות שלהן-

1. חייל חדש ירוק- אני לא מצליח אף פעם.
2. רבט- קשה לי תמיד.
3. סמל- אוף איזה באסה ללמוד לבגרות!
4. סמל ראשון- אולי אני יכול.
5. קצין- כשאני מתאמץ אני מצליח.
6. תת אלוף- הצלחתי מקודם.
7. רמטכל- אני תמיד מצליח.

אחרי שצחקנו אמרתי לו, שמע… עדיף שלא תבלף את עצמך. אל תשקר, בשביל מה זה טוב.
זה לא שאתה לא יכול לקרוא.
בוא נדייק. זה כן שקודם הצלחת לקרוא ולהבין ועכשיו אתה כבר בחוויה של רב״ט ״אוף איזה באסה״.
אז בוא נדייק. ואחרי חצי שעה קריאה ופענוח של הטקסט למטה-טקסט ומענה על שאלות בגרות- מותר לך לנוח. כשהמחשבות מתחילות לספר לך שאתה לא מצליח אף פעם- בוא… תשאל האם זה נכון.
– לא זה לא נכון- הוא אומר.
– אז בוא נשחק 5 דקות ונתאוורר ואז נחזור לקריאה ולחשיבה.
ושיחקנו והמשכנו ללמוד אחר כך.
לפני שהלך הביתה הזכרתי לו שגם ״אני לא מצליח אף פעם״ וגם ״אני תמיד מצליח״ הם לא אמת ברוב המקרים. אז חפש את האמת ועזוב אותך מסיפורים.
בסדר, הוא אמר, אני עושה לי תמרורים עם שניהם ותולה בחדר…
אם בא לך לך על זה. אבל אם לא בא לך אתה יכול פשוט לדמיין את התמרורים האלה ולשאול האם הם נכונים לעכשיו, ואם לא, סע הלאה לאמת…

קרא עוד ←
טיפ של הוראה מקדמת/מתקנת – איך לעזור לילד להבין
בלוג

טיפ של הוראה מקדמת/מתקנת – איך לעזור לילד להבין

מה לעשות?! את מנסה להסביר והילד לא מבין? הנה טיפ של הוראה מתקנת –
כשאתם עושים תרגיל או עונים על שאלה בשפה לבקש מהילד שידבר את מחשבותיו בקול רם. הנה מה שזה עושה:
1. גורם לילד לנסות לחשוב ולסדר את המחשבות שלו כדי לומר אותן בקול רם באופן ברור. הילד מבין שיש תהליך מסודר של חשיבה ושהפתרון יגיע מתהליך כזה.
2. גורם להורה להבין מה הילד חושב וכיצד הוא חושב.
3. כשאת מבינה כיצד הילד שלך חשב ורואה את הטעות בחשיבה שלו תציעי לו בעדינות את דרך החשיבה והפעולה שתביא לפתרון התרגיל/ השאלה.
4. אין לומר לילד – "זה לא נכון" או משהו שלילי אחר. במקום זה יש להציע לו את הדרך שתעזור לו לחשוב באופן מסודר ולהגיע להצלחה בפתרון.
5. לבקש מהילד שגם כשהוא מכין שיעורים לבד או מתרגל לבדו – לדבר את המחשבות שלו בקול רם. כך הוא יבחין איפה הוא "תקוע" או לא מבין, ישים לב ששכח משהו וכו' ויוכל לבקש עזרה.
6. לבקש מהילד שגם בכתה כשנותנים מבחן או תרגיל יחשוב "בקול" פנימי בתוך עצמו, בדומה למה שעושה בבית בקול רם אך הפעם "בלב".
יש הצלחה!

קרא עוד ←
VBA- אנליזה התנהגותית ורבלית
בלוג

VBA- אנליזה התנהגותית ורבלית

איך מלמדים ילד עם אוטיזם לדבר? כהורים אתם יכולים לעודד את ילדכם לדבר בדרכים הבאות:
1. אל תתנו לילדכם גישה חופשית לדברים שהוא אוהב (אוכל, משחקים וכו'). כך הילד צריך יהיה לבקש מכם את מה שהוא רוצה בדרך כלשהי. כשהוא רוצה משהו אימרו את המילה של החפץ אותו הוא רוצה, לדוגמא: "אוטו" ובקשו ממנו לחזור עליה. כשהילד חוזר על המילה או אומר צליל כלשהו שדומה למילה תנו לו את האוטו לשחק.
2. הכניסו את סעיף 1 לחיי המשפחה שלכם בגדול. כלומר: כל דבר שילדכם רוצה עליו "לעבוד" עבורו בשפה, מחווה או כל דרך אחרת של תקשורת איתכם כדי לקבל את מה שהוא רוצה.
3. כשילדכם מתקשר איתכם בדיבור או בדרכים אחרות כדי לקבל מה שהוא רוצה ראשית שבחו אותו בטון מעט יותר חזק מטון הדיבור הרגיל שלכם וחייכו אליו, עשו לו משהו שהוא אוהב (הנפה באוויר, חיבוק, דגדוג או כל דבר אחר שילדכם אוהב) ואז תנו לו את מה שביקש. חשוב לתת חיזוק באמצעות מחמאה והתפעלות מהילד, זה מגביר את הסיכוי שילדכם יתקשר עמכם שוב.
כיצד אני מלמדת ילדים אוטיסטים לדבר ולתקשר? בגישה ההתנהגותית, שהיא הגישה היחידה שמוכחת מחקרית מזה 30 שנה כגישה המקדמת ילדים עם אוטיזם ומביאה אותם להצלחה. יש לדעת כיצד לעבוד בשיטה זו ועל אף שהיא נראית "פשוטה" כלפי חוץ, אין לנסות להפעיל אותה ללא ידע עמוק של מטפל מנוסה.
הנה וידאו המדגים עבודה עם ילד בשיטה ההתנהגותית.


.

קרא עוד ←
על הקשת
בלוג

על הקשת

שגיא מגיע אלי פעמיים בשבוע עם אימו, הם באים ברכבת מחיפה. שגיא הוא ילד עם אוטיזם והוא בן 9. אימו שמסורה לו מאד מנסה לעזור לו ולהביאו לרמה כל שהיא של שיחה או יכולת מילוליות שבה יבטא אפילו במילה או שתיים מה שהוא רוצה וצריך. בתחילת דרכינו שגיא התקשה מאד לדבר, אך עם הזמן (כשלושה חודשים כבר) רכש אוצר מילים של כמאה חמישים מילים וכעת אנו כבר עובדים על תכניות שפה ותקשורת מתקדמות יותר: אבחנה בין רגשות שונים על פי הבעות פנים או אבחנה בין צורות (משולש, עיגול ומרובע) וגם רצפים בזמן ועוד.
אני מחכה לשגיא בסוג של חרדת קודש, יש פלאים בעבודה עם ילדים, ובעיקר אלו המתקשים ביותר כמו שגיא, שכל התקדמות שלו היא אוצר.
לפני יומיים כששגיא הגיע ופתחתי את השער הוא חייך אלי בעיניים מאירות והישיר אלי מבט. זו היתה הפעם הראשונה שהגיב אלי באופן חיובי מפורש והוא גם נכנס והתישב על הכסא מראה לי שהוא מוכן ללימוד ועשייה משותפת. במהלך השיעור אימו נכנסה רגע לשירותים ושגיא לא ענה לשאלה שלי. במקום לענות הוא הרכין את ראשו והניח אותו על ברכי מביט בי, אז ליטפתי את ראשו ואמרתי לו שזה מאד נעים לי שהוא מבקש ליטוף והוא אמר "ליטוף". כשאימו יצאה הוא התיישר וענה לשאלה המקורית ששאלתי.
שגיא מתקדם יפה כל כך, גם ברכישת שפה וגם בתקשורת.
אני גאה בו.
*מוקדש באהבה לכל ילדי הקשת והוריהם.

קרא עוד ←
תשע הוא חתול עם זנב!
בלוג

תשע הוא חתול עם זנב!

עוד מעט הילד שלך עולה לכתה א? איזו התרגשות!
לחלק מהילדים קשה ללמוד את המספרים, האותיות והצלילים.
הנה עבודה עם תלמידה מתוקה שבאה להכנה לכתה א- תכירו:
זה 9 מיאו. 9 הוא חתול עם זנב!
לא ידעתם?! 😉
כיף ללמוד וכיף ללמד.

קרא עוד ←